Toneelverslag

DEURDEDEUR DEUR

Analyse van het verhaalopbouw

 

De voorstelling begon met een expositie, hier leerden we de belangrijkste personages kennen. Zo maakte we kennis met de regisseur, Joppe, en zijn acteurs. Ze moesten een toneel opvoeren en hiervoor oefenen. Het motorische moment is wanneer de acteurs hun vergissen in hun script. Ze kennen het script niet goed genoeg, terwijl ze binnen enkele dagen een toneel hebben. Joppe raakt hierdoor heel gestrest. De regisseur wilt natuurlijk een goede voorstelling, maar dit is enkel mogelijk wanneer de acteurs meewerken en hun teksten kennen. In de crisissituatie komt de spanning tot zijn hoogtepunt. Hier was dat het moment van de voorstelling waarbij van alles mis liep. Achter de schermen hadden de acteurs onderling een conflict. Kyria was in een prille relatie Evert, maar Evert was er van overtuigd geraakt dat ze vreemd ging Carsten. Gillis, de inbreker, was dronken. Met ander woorden was de show een grote chaos. Dan komt de ontknoping, waar de regisseur de stress niet meer aankon en een hartstilstand kreeg tijdens de voorstelling.

 

Het is een chronologisch, logisch verhaal, dat opgebouwd is volgens oorzaak-gevolg en een rode draad (repetities) van het begin naar het einde loopt. Het is een aristotelische verhaalopbouw. De handelingen van de acteurs en regisseur worden gemotiveerd. De agressieve reactie van Evert is gegrond, wanneer hij er van overtuigd is dat zijn vriendin vreemd ging met een medeacteur.

 

Analyse van de Personages

 

De regisseur, Joppe, heeft eerder een opvliegend karakter. Hij wilt een goed toneelstuk opvoeren, maar duld weinig fouten of inbreng van de acteurs in de repetities. Zijn wil is wet en moet correct uitgevoerd worden. Natuurlijk zijn de acteurs het hier niet altijd mee eens en hierdoor ontstaan er spanning en krijgt Joppe uitbarstingen. Achter de schermen slaapt hij soms met de actrice, Kyria. Dit is algemeen geweten door de acteurs, maar deze zwijgen hierover. Op het einde kreeg hij een hartaanval als gevolg van zijn opwindingen.

 

Evert is een uiterst goede acteur. Hij heeft dan ook een van de hoofdrollen in het stuk gekregen, maar durft af en toe eens ingaan tegen Joppe. Hierdoor ontstaat er dan een conflict op het toneel. Verder is hij redelijk verstrooid, waardoor hij soms zijn tekst eens vergeet. Op het podium speelt hij Fred en had hij een minnares Brigitte (gespeeld door Kyria) op het toneel. Achter de schermen heeft hij een relatie met Elisa, een andere actrice. Later in het toneel was hij er van overtuigd dat deze vreemdging met Carsten (andere acteur). Dit was noch goed voor hun relatie, noch goed voor het toneelstuk.

 

Kyria is een actrice dat heel snel afgeleidt wordt, traag van begrip is en opmerkingen, commentaren vaak heel persoonlijk neemt. De regisseur moet een tekst vaak enkele keren herhalen voor wanneer ze het begrijpt. Achter de schermen slaapt ze ook met de regisseur, Joppe. Verder is ze vaak niet mee met de onderlinge dynamiek in de groep. Op het toneel speelde ze Brigitte (ook een hoofdpersonage) en had ze een affaire met Fred.

 

Carsten is iemand die zich enorm focust op zijn acteurprestaties en steeds zijn best doet om te verbeteren. Hij wordt echter achter de schermen beschuldigd van een relatie met Elisa. Dit is natuurlijk absurd en probeert de woedende Evert hiervan te overtuigen. Ook is hij steeds de bemiddelaar in de conflicten tussen Joppe en een acteur. Op het podium speelt hij Donald, de man van Lindsey. Ze hebben een dienstmeisje, mevrouw Pollet (gespeeld door Elisa).

 

Kelly was op het podium Lindsey, de vrouw van Donald. Achter de schermen was ze ook souffleur en geluidsvrouw. Ze is eerder de ‘huistype’ vrouw en hielp haar mede-acteurs steeds.

 

Elisa speelde op het podium mevrouw Pollet. Deze was het dienstmeisje van Lindsey en Donald. Echter naast het podium had ze een prille relatie met Evert. Ze werd er later ook van beschuldigd dat ze vreemd ging, terwijl dit helemaal niet waar was.

 

Tot slot is er Gillis nog. Gillis was een acteur met een drankprobleem, waardoor die tijdens de repetities vaak zijn kater uitsliep. Zijn rol was dan ook niet al te groot en hierdoor kon hij het zich permitteren om te slapen en wakker te worden wanneer hij moest inpikken in het toneel. Op het toneel speelde hij een inbreker die inbrak bij Donald en Lindsey. Wanneer hij inbrak ontdekte hij de affaire tussen zijn dochter, Brigitte, en Fred.

 

Ik kan me het meest identificeren Kyria. Vaak ben ik ook trager van begrip en neem ik opmerkingen vele te persoonlijk. Dit zijn typerende kenmerken van het personage. Echter een relatie met de regisseur zou ik niet aangaan, aangezien dit de professionele relatie later in gevaar kan brengen.

 

Onderzoek naar ‘de vierde wand’

Het publiek werd niet betrokken in het toneel. De spelers deden alsof er geen publiek was. Wel liepen de regisseur (Joppe) en andere acteurs in het publiek om naar de dronken acteur Gillis te zoeken die ergens zijn roes lag uit te slapen.

 

Analyse van de tijd

De gebeurtenis speelde zich af in het heden. Het tijdsbeeld is eerder wat vaag. Het is mogelijk een heel actueel tijdsbeeld, aangezien het ging om een modern toneelstuk dat ze repeteerde. In de scènes werd een grote tijdsprong gemaakt. We hadden enerzijds de repetitie, dan was er kleine onderbreking in het toneel en na de onderbreking waren we enkele dagen verder en was de dag van het toneel aangebroken.

 

analyse van de ruimte

Het toneelstuk speelt zich af op één plek, namelijk een podium. Hier wordt gerepeteerd en de voorstelling vertoont. De ruimte was heel simplistisch. Het toneelstuk bestond uit een huis, waar verschillende deuren moesten zijn. Dit was zelf gemaakt uit karton en op elke deur stond geschreven wat zich erachter bevond; badkamer, slaapkamer,.. . De rekwisieten waren ook eerder beperkt. Dit is te danken aan het beperkte budget.

 

 

 

 

 

analyse spanningsopbouw

Het hoofdconflict in het begin bevindt zich tussen de regisseur en zijn acteurs. De acteurs kennen hun rol niet voldoende en hierdoor moet de voorstelling steeds onderbroken worden en krijgt de regisseur steeds meer stress. Dit conflict wordt steeds groter en groter naarmate de repetitie duurt.

Ook ontstaan er tussen de acteurs zelf ook nog eens conflicten door misverstanden. Evert is kwaad op Carsten, omdat hij denkt dat hij met Elisa naar bed geweest is. Ook Gillis vaak zat is en hierdoor vaak eens te laat komt, zorgt voor stress zowel bij de regisseur als de acteurs. De spanning loopt op en dit reflecteert zich ook in hun optreden, waarvoor ze gerepeteerd hebben. Het verloopt heel chaotisch en hierdoor bereikt de spanning zijn toppunt en krijgt de regisseur een hartaanval door zich op te winden.

 

analyse motief en Thema

Het centrale thema bij dit toneel is duidelijk liefde.

Dit wordt duidelijk ontvouwt door verschillende motieven. Enerzijds heeft de regisseur een liefde voor toneel, waardoor hij heel veeleisend is voor zijn acteurs. Ook heeft hij een liefde voor een bepaalde actrice, Kyria. Het drama dat zich afspeelt tussen Evert, Elisa en Carsten is ook door liefde. Evert ziet Elisa graag en tolereert hierdoor niet dat deze hem zou bedriegen met Carsten. Dit is natuurlijk niet waar, maar dit gelooft hij niet.

 

Analyse tekentaal van het theater

Wanneer de regisseur een woede-uitbarsting krijgt doordat de acteurs hun tekst niet genoeg kennen, merken we duidelijk een verschil in tempo. Joppe praat veel luider en sneller dan anders. Ook verandert zijn gezichtsuitdrukking volledig. Hij gaat van een vriendelijk gezicht over naar een woedende gelaatsuitdrukking. Gillis roept ook veel luider en praat veel onduidelijker wanneer hij teveel gedronken heeft dan anders. Het decor is vrij simpel. Een kartonnen muur, waar deuren uit gesneden zijn en op de deuren zijn de namen van de ruimte erachter geschreven. De hoofdreden is het gebrek aan geld. Het is eerder een klein toneelgezelschap. Dit merken we ook in de klederdracht. Joppe heeft een deftig wit hemd aan. Hieruit leiden we af dat het een hele nette, professionele regisseur is. Elk personage heeft de kleding aan van in het toneel zelf. Ze veranderen niet van outfit om de scheidingslijn tussen het echte leven en hun toneeloptreden weer te geven. Dit kan soms verwarrend zijn, maar door de gezichtsuitdrukkingen, het gedrag wordt dit meestal wel duidelijk.

Plaats een reactie